onsdag 15 augusti 2012

Vad gör dom hela dagarna...?


Eftersom jag har börjat jobba igen så tillbringar jag ännu mera tid utomhus, där finns det mycket att se och mycket att fundera över...
Vad gör dom hela dagarna? Sniglarna alltså...
Jag beslöt mig för att fråga en och jag valde en stilig vinbärssnäcka, den största av våra sniglar som bär sitt hus på ryggen och inte är det minsta lik de andra...ja, ni vet dom som vi jagar.
När jag närmat mig försiktigt och visat att jag inte var en farlig typ så kom han/hon ut och berättade om sin dag:
-Mitt namn är Karl-Astrid och jag tror att jag är tre år gammal eller kanske femtiofyra, jag vet inte så noga. Jag har bott i den här lite vildvuxna parken i hela mitt liv och det trivs jag med. Varje morgon väcker morgonsolen mig genom att lysa på mitt skalhus och när jag är lagom varm sträcker jag ut mig så långt det går och sedan putsar jag antennerna lite, jag brukar spegla mig i en daggdroppe efteråt,man vet ju aldrig jag kanske möter en snygging borta i gräshögen just idag.
Dags för frukost, ett maskrosblad smakar fint om jag inte har tur och hittar ett äppelskrutt, det händer ibland efter att barnen som brukar komma hit har haft samling och slängt fruktresterna i buskarna. Det gäller förståss att hinna först i så fall och det är svårt, jag är ju inte så snabb.
Sen tar jag en liten lur så att jag orkar med förmiddagspromenaden. Igår var jag riktigt modig och gav mig av mot lekplatsen men jag blev jätterädd när ett stort djur med fyra ben och en mycket! dålig andedräkt flåsade på mig, då var jag snabb må Du tro, in i huset direkt tills faran var över. När jag vågade mig ut igen så var det dags att vända, lite lunch tog jag i ”farten” och sen gällde det att hinna hem innan det blev kväll. Gissa om jag var trött efter den utflykten, idag ska jag nog bara vara hemma och städa huset.

-Tack snälla Karl-Astrid nu vet jag lite mer, tror jag!
 Du får resten av mitt plommon så kan Du bjuda kompisarna på fest, de kanske är här allihopa om en vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar