tisdag 7 augusti 2012

Sagolandet



Som så många andra älskar jag att vara ute i naturen, det är underbart att känna vinden mot ansiktet, att känna dofter från träd och blommor och se insekternas outtröttliga kamp för överlevnad.
Ett av mina tidigaste minnen, av speciellt blommor, är min mormors dahliarabatt. Eftersom jag var liten så var blommorna jättestora med underbara färger och jag kände mig som prinsessan i blommornas sagoland.
På senare år har jag försökt återskapa lite av det sagolandet i min egen rabatt. Resultatet börjar synas även om det kräver mer jobb än jag hade en aning om som barn. Så fort frosten sticker fram nosen så ska lökarna grävas upp,tas om hand och förhoppningsvis överleva vintern på ett ställe där de inte har det för varmt eller för kallt, när våren kommer ska de väckas försiktigt i krukor för att sedan planteras ut när det är varmt nog, men allt jobb får sin belöning när de blommar!!
Nu njuter jag varje dag av blomprakten och om jag lyckas att ta hand om dem i vinter också,så ska jag köpa flera och utöka rabatten till nästa sommar. Kanske, kanske kan jag då krypa ihop under dem och kanske, kanske får jag se hur sagoprinsessan har det i min egen sagovärld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar