lördag 11 augusti 2012

Augusti


Augusti är en härlig månad tycker jag, allting blommar, det finns massor av färska grönsaker och frukter i trädgården och vädret är (oftast) vackert.
På morgnarna är gräset daggvått och man kan känna ett litet stråk av kyla i luften under promenaden till brevlådan efter tidningen, men värmen kommer ganska fort och tar över och den håller sig kvar långt in på kvällen
Trots att det numera är möjligt året runt så är det den här månaden man festar på kräftor och det första ”slurrrpet” är allra, allra bäst.


Om man vill så kan man fira surströmmingspremiären också, det har vi gjort ibland men det är inget ”måste” som kräftätandet är.
Den här månaden börjar också marknader och byadagar häromkring och det betyder jobb för mig.  När jag står bakom mitt ”bord”, som jag fyllt med mina alster, träffar jag massor av jättetrevliga människor och andra försäljare som, liksom jag själv, är intresserade av hantverk och har massor av kreativa idéer. De mötena är inspirerande, glada och positiva.
Skolan börjar den här månaden och även om barnen suckar så är det ändå stolta, glada barn som står utanför skoldörren i augusti.
För min egen del innebär augusti också att semestern är slut och att jag ska ta itu med mitt sista yrkesverksamma år, i alla fall inom barnomsorgen, det betyder att jag får lära känna nya små barn och deras föräldrar och det är alltid lika spännande.
Och sist men inte minst, i augusti fyller jag år….!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar