tisdag 17 juli 2012

Katterna i Malmö


Katterna i Malmö
Redan under förra året gjorde jag många utflykter i Skåne med ” sommarkortet”. Det är ett jättebra kort som ger massor av möjligheter att se och upptäcka sådant som man kanske inte skulle se annars.
I år är det dags igen och dagens resa gick till Malmö. Jag strosade runt och tittade i affärer, handlade lite och bara tittade mig omkring under ett par timmar.
Sen gick jag och hälsade på katterna! Under förra årets besök gjorde jag en rundtur med en turistbåt och där berättade guiden om katterna som sitter, står, ligger, på trappan som finns vid kanalen mitt i centrum. Där är det meningen att man ska vila benen eller bara promenera lite vid kanalkanten och då är det viktigt att man inte känner sig ensam. Katterna finns alltså där för att sällskapa med oss besökare och att de gör sitt jobb kan man se på det blanka materialet. Många, många har klappat och kramat katterna och jag tror inte att det bara är barn som kelar med dem.
Jag satte mig en stund strax bredvid en av dem och jag kände verkligen att jag inte var ensam. Efter en liten stund fick både katten och jag sällskap av en liten flicka i treårsåldern som kramade och pussade statyn ordentligt och när jag reste mig och gick hörde jag hur han spann… eller?

1 kommentar: