torsdag 7 juni 2018

En korg med inspiration



Ibland är det svårt att hitta på ett nytt handarbetsprojekt. Jag har massor av ”säkra” kort, mönster och modeller som jag vet fungerar, passar och fyller sin uppgift men ändå….

Det är då inspirationen behövs, ibland räcker det att gå igenom mönsterpärmar/tidningar eller att sortera de massor av utrivna sidor från veckotidningar som jag har samlat på mig.
 Om det inte fungerar så finns det mönstersidor på nätet eller noggrant undervisande filmer på You-tube.
Utställningar av konsthantverk ger också nya idéer.

 Ibland räcker det att gå ut i trädgården, rensa lite ogräs kanske, titta riktigt nära på en blomma eller bara ligga ner och titta på molnen.

Jag älskar dessutom alla de ”glömda” garner som går att hitta på loppmarknader eller har samlats i garderober och källare hos dem som tänkte göra något av dem någon gång. Halva nystan, små stumpar, trassliga härvor eller påbörjade tröjor DET är inspiration!!

Att kombinera färger och garntjocklek är jättespännande och en utmaning eftersom det kanske bara finns ett halvt nystan av en färg, ett helt av ett annat eller, som det faktiskt har hänt, nystan som man rullat ihop en gång och blandat färgerna lite hur som helst.


Det är egentligen inte svårt alls att hitta inspirationen….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar