tisdag 22 januari 2013

Vårdrömmar



Att leta vårtecken i januari är inte helt lätt men det finns en sak som redan under de kalla och mörka vintermorgnarna får mig att känna en aning av vår och sommarvärme.
 Eftersom vi har en härlig utsikt över det öppna landskapet så ser vi stadsljus på den mörka himlen, och i midvintern tänds också ett annat ljus nämligen de som lyser upp växthusen runt omkring oss.
 Jag riktigt ser för mig hur de små späda plantorna vaknar, gnuggar sina små ”ögon” och sträcker sina ljusgröna blad upp mot glastaken trots att snön ligger kall och vit utanför.
 Om en inte alltför lång tid är de så stora att de klarar att vara utomhus och då finns de där för oss alla att fylla rabatter, urnor och balkonglådor. 
Medan jag väntar på flera vårtecken så gläder jag mig ofantligt åt de ljusa partierna på himlen och jag börjar planera för sommarens blommande utomhuskrukor.
 Mina egna pelargoner väntar i källaren och dahliaknölar och änglatrumpeter sover sin vintersömn i ett lagom svalt rum.
Vilken härlig årstid som väntar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar