fredag 25 januari 2013

Min måndag är gul!



Att jag har en lite udda (medfödd) förmåga berikar min vardag ganska mycket. 
Jag har något som heter ”synestesi”. 
I mitt fall är det frågan om färger.
 Varje bokstav, siffra, veckodag och månad har sin speciella färg och har alltid haft det och det ger mig en extra dimension i vardagen. 
Forskare har kommit fram till att det beror på att två (eller flera) nervbanor i hjärnan är sammankopplade på något sätt.
 En liten del av befolkningen på jorden har begåvats med synestesi ( ca 2 %), men det kan vara flera. När det är medfött så reagerar man ju inte på att det skulle vara något ovanligt, för en själv är det ju naturligt och det är bara när man råkar nämna det för någon som det kommer fram att inte alla har det. 
Den vanligaste formen är färgerna på ord och siffror men det finns också de som ser färger eller känner dofter när de hör musik.
 Många av de mest kända kompositörerna har och har haft den förmågan på olika sätt. 
När det gäller mig själv så har alla veckodagar olika färg t.ex. och när jag säger ordet så ser jag det framför mig som ett färgspel.
 När jag läser en text så blir det mesta svart eftersom jag läser ganska fort men om jag stannar upp och tänker på varje ord så har alla bokstäver sin speciella färg och förgyller den mest tråkiga kanslisvenska.
 Det finns ganska mycket information på nätet om synestesi men bara en bok (som jag vet om) ”En värld av nyanser” skriven av Monica Vester. 
En lite annorlunda information om mig kanske men det känns extra bra att ha den nu när den svarta januari snart går över i en himmelsblå februari…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar