söndag 27 januari 2013

Hur noga är det?



Nu ska de räknas… fåglarna alltså.
 Den sista helgen i januari är det dags.
 Det är SOK (svenska ornitologers klubb?) som uppmanar oss både genom dagspressen och i radio att räkna och notera de fågelarter vi har utanför just vårt fönster för att sedan skicka in resultatet.
 Jag bara undrar lite försiktigt: hur noga är det?
 Fåglarna har en tendens att vimsa hit och dit, hur vet man att man räknat just den blåmesen och inte hans bror och hur många fåglar räknar man två gånger?
 Jag har frågat min man, som snällt sitter vid köksfönstret med papper och penna i högsta hugg, men han ger ett ganska luddigt svar tycker jag ” jag skriver ungefär”.
 Hmmm !!
 Jag jämför fåglarna med de barn jag umgås med om dagarna och jag tror inte att deras föräldrar skulle vara nöjda om vi fick” ungefär” rätt antal barn med oss hem från skogen.
 Vi har ju trots allt några hjälpmedel, reflexvästar t.ex. eller genom att med våra röster ropa in dem (ganska högt) ibland.
 Det fungerar inte med fåglar, det skulle se fånigt, men ganska kul, ut om de flög omkring med en neonrosa fjäder i näbben eller snällt radade upp sig på staketet vid tillsägelse.
 Nåja, jag får nöja mig med "ungefär" i alla fall när det gäller fåglarna…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar