onsdag 12 december 2012

Min väg just nu...




I början av mitt ”bloggande” skrev jag om min väg till jobbet.
 Då cyklade jag genom hästhagar och blommande dikesrenar och njöt av ljumma vindar och fågelsång.
De senaste veckorna har vägen ändrat karaktär, nu visar den upp snö i drivor, hästarna är inne i stallet och blommorna har ersatts av månbelysta snökristaller.
Att ta sig till jobbet med cykel fungerar inte längre nu är det promenad som gäller och det behövs dessutom extrautrustning i form av rejäla kängor, reflexväst och ” gå-stavar”.
 De sistnämnda används för att känna sig fram, annars står man på näsan i en oförutsedd snödriva och drivor finns det i massor. Eftersom vägen är omgiven av åkrar så har vindarna fritt spelrum och då roar de sig med att blåsa ihop snön lite extra tjockt här och där.

Nåja, det har ju det goda med sig att man avverkar dagens träning redan i ottan och att man sedan kan slappa efter jobbet utan dåligt samvete, fast ibland när jag passerar den övergivna trädgårdsstolen som vilar sig i bäcken så tänker jag med längtan på den tiden när dikeskanterna åter är kantade av blommande hundkex, när hästarna gnäggar välkomnande från hagen och sommarvinden blåser när jag susar fram på min cykel…!

Och snart…i nästa vecka infaller vintersolståndet och sen är inte våren långt borta!!

1 kommentar: