söndag 23 december 2012

Nu är det jul igen....




Dagen före julafton är oundvikligen en dag när man tänker tillbaka en del på andra jular, andra julskinkor, än den som puttrar i ugnen just nu, och andra julgranar som man klätt. 
  För den som, liksom jag, är 60+are så har många jular passerat och lämnat avtryck i minnet. 
Min barndoms jular var snörika och tillbringades oftast i mellansverige, ungdomen och åren som småbarnsmamma präglades av storstaden ljus men sedan ungefär tjugo år tillbaka är det lugnet och stillheten på ”landet” som omger mina jular.
Naturligtvis är det både glada och mindre glada minnen förknippade med julen. Jag försöker att fokusera på de goda minnena och de är naturligtvis ägnade de år då barnen var små och förväntansfulla, då alla traditioner skapades på deras villkor och då deras glädje var det viktigaste. 
Till min stora glädje ser jag att mina barnbarn har underbara jular, tack vare att deras föräldrar för traditionen vidare och omger dem med kärlek och värme.
Vi är fortfarande en del av deras jular och det är jag mycket glad och tacksam för. 
Var vi ”ska vara” får de vuxna barnen bestämma och i år kommer de att fira en del av julaftonen här hos oss så nu är julskinkan viktigare än vanligt, granen är klädd och allt kommer att vara som det varit förr.
 Det betyder bl.a. att döttrarna och jag utbrister i sång över diskbaljan , så nu gäller det att öva….
.
Till er alla som läser mina rader önskar jag EN RIKTIGT GOD JUL!!
 Och en uppmaning, vila, njut och skapa bara goda minnen, de är sköna att ta fram när man behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar