måndag 2 juni 2014

"Förströelse"




Ett nytt ord dök upp!
 När man slår upp ordet liknas det vid ”underhållning” och det kan ju stämma men det är så mycket mera också.
 Om jag vill ”förströ” mig så tar jag gärna fram ett handarbete, en bok eller spelar något spel.

 Jobb i trädgården duger också (om man inte tar i för mycket).
 För andra människor kanske det är att titta på en film, samla frimärken eller studera stjärnhimlen.

Själv har jag massor av tid att ”förströ” mig och jag hoppas att andra också tar sig tid att ägna sig åt någonting som de själva vill emellanåt.
 Resultatet är inte så viktigt bara man har roligt själv under tiden.

Om man träffar på andra som har likadana intressen så kan man få ut ännu mera av sin underhållning, vad sägs om bokcirklar, syjuntor, filmklubbar eller astronomiska sällskap.

För mycket länge sedan fanns det en tidning som hette ”Tidsfördrif” den hade man nog bara till ”förströelse”.
 Ordet är trots allt ganska tungt och omodernt, jag fortsätter med mina handarbeten, min bokläsning och en hel del annat som jag tycker är kul.
 Om det ska döpas till något så är det nog ”intressen” eller kanske t.o.m. mina  hobby´s.

Under tiden kan jag ”förströ” mig med att vänta på att ett nytt ord ska dyka upp……!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar