söndag 25 maj 2014

Välkommen sköna maj!



Nu har snart månaden maj kommit och gått, gullregn och akleja blommar för fullt och vi har haft underbara solskensdagar varvat med en och annan regnskur, precis som det ska vara alltså!!

 
Det har varit mycket ogräsrensande också men mina ogräs har inte varit svårare än vanligt.
 För att göra en liknelse eller en tankebubbla så tänker jag mig min trädgård ungefär som livet självt.
 För det mesta flyter det på men här och där visar ett ogräs upp sitt mindre vackra ansikte och utmanar ägaren att ta itu med det efter bästa förmåga. 

En brännässla kanske dyker upp där den inte ska vara precis som ett myggbett eller ett getingstick kan irritera, en tistel i gräsmattan bränner till under foten och vi kan likna det med att inte må så bra en stund.
 Det och andra exempel på små irritationsmoment i vår trädgård kan vi säkert hantera men när det dyker upp svårare saker kanske vi måste ta in hjälp för att trädgården ska blomstra igen.

Just nu är jag otroligt tacksam för min vackra trädgård där jag kan hantera maskrosor och kvickrot utan hjälp och sänder massor av tankar till dem som just nu fått sina trädgårdar invaderade av svinmolla och klistergräs.

 Jag hoppas att de tar all hjälp som de kan få så att illasinnade rötter inte får rejält fäste utan att de snart får njuta av blommor och skönhet igen.


Under tiden gläds jag åt allt det vackra omkring mig, att mina nära mår bra, att solen skiner och att jag faktiskt kom mig för att klippa gräsmattan…!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar