fredag 30 maj 2014

Ledordet idag?



Ibland frågar jag mig på morgonen när jag vaknar.
 Vad är dagens ledord?
 I morse fick jag ett svar som absolut inte kunde misstolkas, nämligen :  Kärlek.
 Jag tog det till mig direkt och har under dagen försökt se på allting med kärlek.

 Naturligtvis innehåller det kärleken till alla mina nära och kära, till vänner och släktingar men också till mitt mysiga hus, den underbara trädgården som just nu står i försommarblom och till allt det vardagliga en alldeles vanlig fredag i slutet av maj.

 Jag uppskattade extra mycket en alldeles ny leksak som jag provade för första gången idag nämligen en uppladdningsbar fönstertvättare.
 Ja, det lät jättefånigt när jag för första gången såg reklamen på tv men nu är jag helt frälst och efter att den bistått mig med att göra alla de stora rutorna i uterummet skinande rena, så klappade jag den extra kärleksfullt innan jag rengjorde den enligt konstens alla regler.

Kärlek känner jag också extra mycket till humlorna som bor under arbetsbänken i växthuset.
  Jag hörde på radio att humlor är de enda insekterna som pollinerar tomatplantor så de bor absolut rätt och kan se fram emot en härlig sommar med nitton tomatplantor som arbetsfält.

Att få en extra påminnelse om att tänka kärleksfullt borde egentligen inte behövas men det gör det tyvärr.
 Vardagen innehåller många irritationsmoment och det kan vara svårt att känna kärlek till allt när man är ledsen, trafiken krånglar, pengarna är slut och tusen andra saker som händer oss alla varje dag
. Men det går om man anstränger sig lite extra och jag tar tacksamt emot det ledordet flera gånger, så kanske det går automatiskt även en dimmig måndag i november.


Undrar vad jag får för ord imorgon……?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar