fredag 3 maj 2013

År vi ute och "reser"?



Tänk så många ”resor” vi gör nuförtiden! 
Jag tänker inte bara på semesterresor i Sverige eller till utlandet,
 jag tänker inte heller på de dagliga resorna till jobb och skolor. 
Nej, jag tänker på det väldigt vanliga uttrycket att man har gjort ”en resa” när man varit med om någonting.

Allt som oftast när någon berättar om en upplevelse så säger de att de gjort ”en resa”.
 När jag hör det ser jag för mig en överfull tågvagn t.ex. från Indien där folk hänger utanför tåget därför att det alltid är massor av människor som ska ”resa” så att inte alla får plats.

Vad kommer alla sådana uttryck ifrån egentligen?

 De dyker upp plötsligt, blir ”inne” och försvinner efter en tid för att ersättas av något nytt modeord.
 En hel del sådana uttryck har man hört genom åren och eftersom jag har livlig fantasi så har jag mest roligt åt dem.
Första gången jag hörde att någon ”gått in i väggen” så såg jag framför mig hur den stackars människan borstade murbruk ur håret och la en kall kompress på bulan i huvudet.
 För mig är det mera synd om en som blivit ”överansträngd” för så har det också hetat. 
De som har gjort erfarenheter, lärt sig någonting eller varit med om något omvälvande är nog de som numera gjort ”en resa” och huvudsaken är ju att de är nöjda och glada. 

Det ska bli spännande att se och höra vad nästa uttryck blir, hoppas att det blir något som kittlar min fantasi!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar