fredag 8 mars 2013

En fantastisk pryl!!




Nu är påskhelgen inte så långt borta och eftersom både jag och stora delar av familjen är kreativa, älskar att pyssla, dekorera och ”tillverka” saker så är den helgen ett utmärkt tillfälle att sätta igång ordentligt.

Jag har bestämt med ett av mina barnbarn att den här helgen ska det pysslas till tusen.
 Vi såg tips på hur man dekorerar urblåsta ägg och bestämde raskt att DET ska vi göra!!  
 Lite betänksam blev jag när jag kom ihåg hur jobbigt det var, själva blåsandet alltså. 
Minnen av högröda kinder, sus i öronen och allmänt flås kom tillbaka och jag var på vippen att föreslå något annat pyssel men då hittade jag den….!!

En underbar liten grej som någon påhittig uppfinnare har kommit på och som säljs i hobbyaffärerna, en ÄGGPUMP!!!
Det mest fantastiska är att den fungerar alldeles utmärkt, på bara ett par minuter har man blåst ur och sköljt äggskalen som ligger där redo att prydas med allehanda och sen glädja oss hela påsken.

Det är så roligt att använda den så nu är det största problemet vad man ska göra med allt ägginnehåll, jodå jag har bakat, vi har ätit omelett och äggröra i massor, dessutom går det ju att frysa har jag hört. 
 Men en sak är säker vi kommer att få ett fantastiskt fint påskris!!

Medan jag väntar njuter jag av de nyinköpta penséerna. 
De ska tåla några minusgrader tack och lov för hittills har våren varit kall, särskilt på nätterna.

2 kommentarer:

  1. Jag instämmer! Minns också hur jobbigt det var att blåsa ur ägg. Lycka till med ert påskskapande!

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni får det riktigt roligt med påskpysslet. Trevligt att dela intresset med ett av barnbarnen.
    Du har verkligen berättarkonsten i dina ådror. Alltid roligt att läsa dina inlägg. W

    SvaraRadera