fredag 22 februari 2013

Handarbete




Det gläder mig mycket att det åter har blivit populärt att handarbeta.
 Under många år har vi som handarbetat ansetts lite ”mossiga” och gammaldags men nu börjar tidningarna fyllas av stick och virkbeskrivningar igen och det är jättekul tycker jag.
Själv hade jag en farmor som med en ängels tålamod lärde mig att hantera nålar, stickor och virknålar.
 Jag var inte så gammal, 8-10 år tror jag, och hon stod ut med alla tappade maskor, alla ”knutar” på tråden och alla stenhårda alster som följer med de första försöken.
Under hela mitt liv har det ”givit” mig jättemycket att kunna omvandla garn och tyger till det jag vill. 
Det är avkopplande och min kreativitet och fantasi har kommit till användning på många olika sätt. 
När barnen var små bar de många hemslöjdade plagg men numera är t.o.m. barnbarnen för stora och det är inte lika tufft att bära stickade grejor idag.
 Men jag fortsätter, numera blir det barntröjor som jag lägger på hög, ibland säljer jag någon tröja eller också ger jag bort dem, huvudsaken är ju att jag har något att sticka.

Broderar gör jag gärna också, det känns så bra med en ”egenbroderad” duk på bordet och även om det inte är lika populärt ännu så kommer nog den trenden igen så småningom.
Jag hoppas att inte alla ”syslöjdslärare” ger upp utan att de fortfarande lär ut grunderna eller att det finns farmödrar och mormödrar som också har tålamod och kunskap, för trots att vi är så moderna så behöver vi jobba med händerna,ibland på andra sätt än att trycka på knappar.

1 kommentar:

  1. Jag tror du har alldeles rätt i vad du skriver.
    Det är på väg att bli populärt på nytt att handarbeta. Inget kan slå en stickad tröja eller en vacker grytlapp eller broderad duk. det ligger ett värde i handgjorda saker.
    Det kan vi se på när vi besöker olika marknader. Vår, höst eller jul marknader./W

    SvaraRadera