lördag 3 november 2012

Slit- men släng inte!




Att jag återanvänder glas av alla sorter och små blommiga kaffekoppar det vet de flesta som någon gång har träffat på mig i min egen lilla verksamhet: Rönnebergaljus.
Förutom det så är jag oerhört förtjust i gamla saker.
 Inte de ”fina” sakerna som är värda massor av pengar och som betraktas som en investering, utan de gamla saker som är nötta och tummade av många händer, de som har sprickor och defekter eller är täckta av damm efter långa tider på vindar och i källarförråd.
 Många av de sakerna är oerhört vackra och lockar min fantasi, de kanske kan användas igen eventuellt på ett annat sätt än det ursprungliga.
 Det känns verkligen jätteroligt när någon av dessa saker har kommit upp i ljuset och kanske också fått en plats i vardagen idag.
Alla saker vi har omkring oss är egentligen vackra fast å olika sätt, någon formgivare har arbetat för att vi ska gilla våra vardagssaker.
 Titta t.ex. på mönstret på påslakanen som Du bäddar med eller kastrullen som har formats för att både vara ”snygg” och funktionsduglig.
 Kanske Din favoritkopp har ett mönster, färg eller form som Du tycker extra mycket om eller Din servis, som Du har valt för att Du gillade den, inte bara för att maten ska ligga på någonting.

Att gilla saker ger en extra glädje i vardagen tycker jag och det är dessutom en utmaning att ta till vara allting på olika sätt. Om det blir för mycket så ge bort, sälj, annonsera eller gör som jag, försök återvinna på Ditt eget sätt. Framför allt ”slit- men släng inte”.
Kudden på bilden är egentligen svärmors gamla handbroderade "handduksgömma" och tillbringaren på bilden hittade jag i botten på en auktionslåda, den är både nött och skadad men otroligt vacker, eller hur?

1 kommentar:

  1. Du har såå rätt Annika! Kul att kunna återanvända gamla fina saker.

    SvaraRadera