söndag 11 november 2012

Nu har jag gjort en tavla....



Vi är nog många " 60+are” som har lådor, kuvert och, för de ordentliga, album med svartvita bilder från vår tidiga barndom liggande. För min del låg de i både kuvert och lådor och naturligtvis är det mycket sällan som de kommer fram i dagsljuset. 

När man tittar i de moderna pysseltidningarna visar det sig att det är ”inne” att placera svartvita fotografier lite överallt och det inspirerade mig att göra en tavla.

 En gammal träram (sliten men ej slängd!) fick lite ny målarfärg och sen blev det ett collage med bilder på min man och mig under 40-resp tidigt 50-tal.

Bilderna som kom senare med de vanligaste kamerorna som fanns då, de s.k." instamatickamerorna" är numera tyvärr förändrade i färgerna och skärpan och inte alls lika roliga att titta på som de tidiga svartvita.

Resultatet av mitt pysslande visade jag för några av mina barnbarn och det blev fniss och skratt men också intresse och en hel del frågor, ett naturligt sätt att berätta om hur det var när vi var små alltså.

Vi är nog många som vill berätta för dagens ungdomar hur vi klarade oss utan datorer och tv-apparater och med fotografiernas hjälp kan man väcka intresse och det kan säkert kombineras med dagens teknik som också är jättekul.

1 kommentar: