måndag 8 april 2013

Vårens lekar



Dagens promenad över skolgården i vårljuset fick mig att tänka på de lekar vi ägnade oss åt när jag var barn. 
För ca 50 år sedan fanns ju inte dagens elektronik men trots det så hade vi massor att göra. 
Speciellt under våren så började vi, så fort vädret tillät, att hoppa hopprep, spela kula och bolla.
 Bollandet var det jag tyckte mest om och jag tog varje tillfälle att öva mig på både en, två och tre bollar. Varje skolgård hade på den tiden ett mycket välanvänt bollplank och varje annat ställe som gick att använda utnyttjades flitigt.
 Förutom att vi jonglerade så hade vi speciella ”tolvor” som vi gjorde om och om igen. 
Då gällde det att variera bollandet så mycket som möjligt genom att bl. a. kasta ”över”, ”under”, ”bakom ryggen”, ”under benen” och krångla till det så mycket som möjligt utan att tappa bollarna. 
Vi blev riktigt duktiga och övade oss i motorik utan att vi hade en aning om det. 
Faktum är att kunskapen sitter i än i dag och efter bara en liten stunds övande så kan jag göra om ”tolvan” igen.
Jag kan inte påstå att jag har någon nytta av färdigheterna idag, om jag inte vill imponera på ett gäng fyraåringar förstås…..

Dagens barn har sina egna vårlekar och de lär sig säkert massor för framtiden, hoppas bara att deras tummar håller!!

När det gäller kulspelande så varierar det mycket var i landet man bodde. 
Där jag växte upp gjorde man en rejäl grop i marken, gärna med stövelklacken, och sen skulle man stå en bit ifrån och därifrån försöka få ner så många kulor som möjligt i hålet.
 De som man fick ner vann man och det krävdes en viss teknik för att bli riktigt ”rik”.
 Andra landsändar byggde upp pyramider för att sen försöka träffa dem med sina egna kulor och på det sättet öka tyngden på sin kulpåse.
Hoppa rep gör barnen fortfarande har jag sett och det är ett härligt vårtecken när man hör dunsarna och ”vispandet” av hopprepen mot asfalten.

Så, lite nostalgi i vårsolen!! 
Hm, jag undrar om det fungerar med apelsiner, för jag har inga bollar i väskan längre……

2 kommentarer:

  1. Visst var de roliga, de gamla lekarna. Ett litet vårtecken när man ser de första kulspelarna spela pott eller pyramid eller hopprepen svingas runt.

    SvaraRadera
  2. Visst hade vi roligt.
    Jag brukade få vara med min storebror emellanåt och spela kula. Han var en riktig hejare på att lära sin lilla syster.
    Hoppa rep och hage det var också typiska vårlekar.

    Jag kan se dig med bollar i gång mot väggen. Jag brukade också använda 3 bollar och spela tolvan.Det var svårare med fyra. Det klarade jag endast rakt fram.


    Hoppas våren kommit för att stanna!

    Vårkram /W

    SvaraRadera