fredag 20 december 2013

Dan före dan....



För mig är det ”dan före dan” just idag.
 Ja, jag vet, det är inte dags för julafton ännu men jag har en annan viktig dag som jag välkomnar lika ivrigt varje år och det är vintersolståndet.

 Den mörkaste och kortaste dagen på hela året inträffar i morgon och det är för mig en härlig dag när jag ser för mig hur vårt jordklot sakta vänder sig om och blinkar yrvaket mot den ljusa årstiden. 

 Hela norra delen av jorden riktigt längtar efter sol och värme, och för varje dag blir det ljusare och mera hoppfullt. 

För mycket längesedan firade man den här dagen på olika sätt, hur man gjorde kommer jag inte ihåg för jag är nästan säker på att jag var med och dansade någon ”soldans” eftersom den här dagen är så viktig för mig.


 Hmmm… jag kanske ska prova!! 

Om det rapporteras om en tant som bär sig konstigt åt runt vårt hus i morgon så lugn, det är bara jag som hälsar ljuset!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar